Undervisningsvejledning til lektionen Fusk eller forskning – pas på predatory journals!
PDF version Download PDF version
Formål
Formålet med lektionen er at introducere de studerende til, hvordan predatory journals kan påvirke deres valg af digitale kilder, og at give dem redskaber til, hvordan de kan identificere predatory journals og dermed undgå at bruge dem.
Målbeskrivelse
Når de studerende har gennemført lektionen, forventes det, at de:
• kan arbejde kildekritisk.
• ved, hvad der kræves for at vurdere, om de er stødt på en predatory journal.
• kan reflektere over, hvordan predatory journals påvirker valg af digitale kilder.
Hvilke dannelsesspørgsmål behandler denne lektion?
• Hvordan vurderer jeg de fundne digitale kilders anvendelighed i forhold til min problemstilling?
• Hvordan arbejder jeg kildekritisk, og hvad kræves der af en kritisk vurdering af kilder?
Indholdsbeskrivelse
Lektionen giver de studerende en skriftlig og videobaseret introduktion til, hvordan predatory journals – dvs. publikationer, der udgiver sig for at være legitime forskningskilder, men hvis eneste formål er på kynisk vis at tjene penge – kan påvirke deres valg af digitale kilder, hvorfor de bør være opmærksomme på dem, og hvordan de kan genkende dem. Lektionen indeholder desuden en række links, hvor de studerende selv kan gå på yderligere opdagelse.
Format og varighed
Lektionen består af en kombination af information formidlet gennem tekst og video samt refleksionsøvelser, hvor de studerende skal anvende viden opnået gennem lektionen.
Lektionen er estimeret til ca. 30 min. varighed, ekskl. refleksionsøvelserne.
Målgruppe
Bachelorstuderende på hele Københavns Universitet.
Hvornår anbefales denne lektion inddraget i undervisningen?
Lektionen er udviklet, så den kan gennemføres som selvstændig aktivitet, men den vil være særlig relevant at inddrage, når de studerende skal i gang med opgaveskrivning og dermed skal til at fremsøge, vurdere, analysere og udvælge relevant materiale til en opgave.
Hvordan anbefales denne lektion inddraget i undervisningen?
Vi anbefaler, at de studerende gennemfører lektionen på egen hånd, evt. som forberedelse til undervisning, og at der i undervisningen samles op på de studerendes besvarelser af refleksionsopgaver i undervisningen.
Den nyeste forskning om studerendes forberedelsesmønstre peger på, at der er større sandsynlighed for, at studerende engagerer sig i de foreslåede forberedelsesaktiviteter, hvis de oplever disse aktiviteter som relevante og kan se tegn på synlig læring. På den baggrund foreslås det, at aktiviteterne i denne lektion rammesættes tydeligt for de studerende, så de kan se formålet med dem i forhold til opnåede kompetencer og i forhold til, hvordan forberedelsesaktiviteten relaterer til, hvad der foregår i undervisningen. Nedenstående er et konkret forslag hertil.
Forslag til forberedelsesvejledning i fagets Absalon-rum:
1) Se videoerne, og læs teksterne i lektionen ’Fusk eller forskning – pas på predatory journals!’. I undervisningen skal du diskutere forskellige aspekter af predatory journals med dine medstuderende.
Forslag til undervisningsaktiviteter baseret på de studerendes forberedelse (i alt ca. 45 min.):
1) Gruppediskussion (grupper à 3-4 studerende, ca. 30 min.):
• Hvorfor udgiver forskere i disse tidsskrifter?
• Hvordan tjener disse publikationer penge?
• Hvorfor kan det nogle gange være svært at gennemskue, om et tidsskrift er predatory eller ej?
• Vis, hvordan checklisten (videoen 2:09) kan bruges, ved at sammenligne to tidsskrifter, f.eks. fra henholdsvis https://www.davidpublisher.com og https://www-tandfonline-com.ep.fjernadgang.kb.dk/.
• Hvilke konsekvenser kan det have for en studerende at bruge en artikel udgivet i en predatory journal i sin opgave?
2) Mundtlig plenumopsamling (ca. 15 min.).
Kilde – hvem har produceret indholdet?
Lektionen er produceret af Københavns Universitet som en del af Københavns Universitets læringsressourcer til digital dannelse, 2022.
Fagansvarlige:
• Anne Bagger, informationsspecialist, Københavns Universitetsbibliotek (KUB)
• Birgitte Munk, specialkonsulent, Københavns Universitetsbibliotek (KUB)
• Muhamed Fajkovic, specialkonsulent, Københavns Universitetsbibliotek (KUB)
• Erik Engelbrekt Schwägermann, informationsspecialist, Københavns Universitetsbibliotek (KUB)
Lektionens relation til andre lektioner og/eller forløb, hvis relevant
Lektionen er udviklet til emnet ”Digital videnskabelig informationssøgning”, og andet indhold under dette emne vil også være relevant:
- Algoritmerne styrer dit søgeresultat
- Dine søgeord er en del af din metode
- Referenceværktøj – hvad er det, og hvorfor skal du bruge det?
- Grundlæggende kildekritik
- Nye metoder til digital kildekritik
- Undgå plagiering
Hvis der ønskes et mere detaljeret fokus på videnskabelig informationssøgning, anbefales forløbet Academic Information Seeking.
Endelig kan underviser med fordel orientere sig på denne hjemmeside om studerendes akademiske digitale kompetencer (STAK) Links to an external site., hvor der findes adskillige andre øvelser og aktiviteter inden for emnet digital videnskabelig informationssøgning.