Underviservejledning til lektionen Gem dine data godt – om at gemme data og finde dem igen
PDF version Download PDF version
Formål
Formålet med denne lektion er at introducere de studerende til, hvordan de kan gemme deres data på en hensigtsmæssig måde, sådan at de også er der i morgen. De får også tips til, hvordan de kan skabe en filnavngivningskonvention, der passer til deres projekt eller opgave, så de (og evt. andre) kan (gen)finde disse data nemmest muligt.
Målbeskrivelse
Når de studerende har gennemført lektionen, forventes det, at de:
• ved, hvor de som studerende på KU kan opbevare data lokalt og i cloudløsninger.
• kan vurdere cloud- og lokale storage-løsningers egnethed til opbevaring af deres data.
• kan strukturere og navngive mapper og filer på en hensigtsmæssig måde.
Hvilke dannelsesspørgsmål behandler denne lektion?
• Hvordan håndterer jeg forskellige typer data sikkert og forsvarligt f.eks. under dataindsamling, opbevaring, deling, udveksling og genbrug?
• Hvordan håndterer jeg persondata i forbindelse med mit studie og mine undersøgelser?
• Hvornår er data personfølsomme, og hvorfor er det vigtigt?
• Hvor (på KU) kan jeg opsøge viden om regler for dataindsamling og -håndtering?
• Hvilke redskaber stiller KU til rådighed for ansvarlig datahåndtering?
Indholdsbeskrivelse
Lektionens fokus er organisation og genfinding af filer, dvs. hvordan man med filnavngivningskonventioner kan organisere sine filer og forhindre utilsigtet overskrivning.
Der introduceres til, hvordan man gemmer sine data på en hensigtsmæssig måde i forhold til den type data, man arbejder med – særligt hvis man arbejder i en gruppe og dermed har behov for at dele sine aktive data.
Endelig præsenterer lektionen behovet for at lave backup af sine data, og hvilken software og lagringsinfrastruktur man kan bruge til dette.
Format og varighed
Lektionen består, foruden tekst i kursusrummet, af videoer, en checkliste med gode råd om filnavngivning, en ordliste, refleksionsopgaver og links til kilder og vejledning på KU, hvor de studerende på egen hånd kan lære mere om lagring og strukturering af data.
Lektionen er estimeret til 15 min. varighed, ekskl. refleksionsopgaverne.
Målgruppe
Bachelorstuderende på hele Københavns Universitet.
Hvornår anbefales denne lektion inddraget i undervisningen?
Lektionen er udviklet, så den kan gennemføres som selvstændig aktivitet, men den vil være særlig relevant at inddrage som optakt til gruppeprojekter eller -opgaver, hvor de studerende skal i gang med at dele data med hinanden og evt. bruge OneDrive. I forbindelse med introduktion til bachelorprojekter eller kandidatspecialer bliver lektionen således særlig relevant at inddrage. Til det formål kan man dog alternativt med fordel anvende det mere udbyggede forløb Research data management for studerende.
Lektionen understøtter studerendes studieliv og studieteknik på KU ved at introducere de studerende til og optræne dem i gode vaner for organisering og navngivning af deres mapper, dokumenter og datafiler. I lektionen har vi følgende øvelser, som vi anbefaler, at de studerende introduceres til allerede på første semester:
• Opret din OneDrive (se manualen om, hvordan man bruger OneDrive).
• Læs KUnet-vejledningen om lagring til studerende (link i Research data management kursusrum - indskriv dig i kurset her).
Man kan dog anvende lektionens information og øvelser på et hvilket som helst kursus på bachelorniveau, f.eks. i forbindelse med dataindsamling og opgaveskrivning.
Hvordan anbefales denne lektion inddraget i undervisningen?
Den nyeste forskning om studerendes forberedelsesmønstre peger på, at der er større sandsynlighed for, at studerende engagerer sig i de foreslåede forberedelsesaktiviteter, hvis de oplever disse aktiviteter som relevante og kan se tegn på synlig læring. På den baggrund foreslås det, at aktiviteterne i denne lektion rammesættes tydeligt for de studerende, så de kan se formålet med dem i forhold til opnåede kompetencer og i forhold til, hvordan forberedelsesaktiviteten relaterer til, hvad der foregår i undervisningen.
Ud over ovennævnte to øvelser kan lektionen suppleres i undervisningen med følgende aktivitet. Aktiviteten både trækker på de studerendes egne erfaringer og praksis med at organisere deres filer på deres egne computere og får dem til at vurdere/forholde sig kritisk til to filnavngivningskonventioner. Herunder formuleres et konkret eksempel på, hvordan forberedelsesvejledning og undervisningsaktiviteter i denne aktivitet kan rammesættes over for de studerende.
Forslag til forberedelsesvejledning i fagets Absalon-rum:
1) Se videoerne, og læs teksterne i lektionen ’Gem dine data godt – om at gemme data og finde dem igen’. Du behøver ikke at se på de tilhørende refleksionsøvelser og opgaver; dem laver vi sammen i undervisningen.
Forslag til undervisningsaktiviteter baseret på de studerende forberedelse (i alt ca. 35 min.):
1) Gruppe- eller pardiskussion (ca. 25 min.):
- Hvilke fordele og ulemper har I erfaret, at der er ved at opbevare filer lokalt, på jeres egen computer og i en cloud-løsning (f.eks. OneDrive, Dropbox eller Google Drive)?
- Vis hinanden jeres stifindere på jeres computer, og giv feedback på hinandens navngivnings- og versioneringspraksis. Brug denne checkliste
Download checkliste som grundlag for feedback.
- Hvilken filnavngivning er den mest hensigtsmæssige af de tre nedenstående og hvorfor?
- 2022-03-24_Attachment
- 24 marts 2006 Attachment
- 24032022attachment
- Hvilken filnavngivning er den mest hensigtsmæssige af de tre nedenstående og hvorfor?
- labtox_recent_110810_old_version.sps
- 2010-08-11_bioasssay_tox_V1.sps
- FFTX_3776438656.sps
2) Opsamling i plenum enten mundtligt eller via padlet (10 min.).
Kilde – hvem har produceret indholdet?
Lektionen er produceret af Københavns Universitet som en del af Københavns Universitets læringsressourcer til digital dannelse, 2023.
Fagansvarlige:
• Lorna Wildgaard, ph.d., specialkonsulent, Københavns Universitetsbibliotek (KUB), Forskerservice
• Asger Væring Larsen, specialkonsulent, Københavns Universitetsbibliotek (KUB), Forskerservice
Lektionens relation til andre lektioner og/eller forløb, hvis relevant
Lektionen er udviklet til emnet ”Datahåndtering”, og alt andet indhold under dette emne vil også være relevant. Man kan kombinere lektioner, f.eks. i forhold til hvordan de studerende klassificerer deres data (lektionen ”Pas på dine data – om dataklassifikation og risici”; særligt relevant i kombination med denne lektion), hvordan disse data skal opbevares (lektionen “Gem din data godt – om at gemme data og finde dem igen”), og hvordan man på en hensigtsmæssig måde kan dele disse data (lektionen “Del dine data med andre – om at data skal gøre maksimal nytte)”.
Der findes en række ressourcer, hvor de studerende kan lære mere om dataklassifikation og håndtering af persondata:
• Research data management for studerende (et længere forløb for viderekomne)
• GDPR for studerende