Underviservejledning til lektionen Dine søgeord er en del af din metode

PDF version Download PDF version

Formål
Lektionen har til formål at give en kort basal indføring i de indledende processer for informationssøgning og derigennem hjælpe de studerende med at søge efter og finde relevante materialer til deres opgaveskrivning.

 

Målbeskrivelse  
Når de studerende har gennemført lektionen, forventes det, at de:

  • kan identificere deres informationsbehov.
  • kan formulere søgestrenge ud fra deres egen opgave.
  • kan søge efter og finde relevante materialer til opgaveskrivning.
  • kan identificere relevante materialetyper.

 

Hvilke dannelsesspørgsmål behandler denne lektion?

  • Hvordan identificerer jeg relevante kilder til informationssøgning, herunder anvender forskellige databaser, kataloger (og indekser)?
  • Hvilke søgestrategier og søgeteknikker kan jeg anvende og udvikle til at søge information til studiet og i forbindelse med udformning af større opgaver?

 

Indholdsbeskrivelse

Dette kursus drejer sig om, hvordan den studerende kan:

  • opbygge begrebshierarkier, der kan anvendes i deres søgninger.
  • anvende boolske operatorer og andre søgemetoder (trunkering, maskering osv.).
  • finde de relevante informationskilder både generelt og i forhold til deres fag.
  • vurdere deres informationskilder og identificere deres placering i den informationsfaglige kontekst.

 

Format og varighed

Lektionen består af to videoer af hhv. 5 og 10 min. varighed.

 

Målgruppe

Bachelorstuderende på hele Københavns Universitet.

 

Hvornår anbefales denne lektion inddraget i undervisningen?
Lektionen er udviklet, så det kan gennemføres som selvstændig aktivitet, men den vil være særlig relevant at inddrage som optakt til kurser eller lektioner, når de studerende skal i gang med opgaveskrivning og dermed skal til at vurdere, analysere og udvælge relevant materiale til en opgave.

 

Hvordan anbefales denne lektion inddraget i undervisningen?
Vi anbefaler, at de studerende gennemfører lektionen på egen hånd, når de skal i gang med informationssøgning i forbindelse med en større opgave.

 

Kilde – hvem har produceret indholdet?
Lektionen er produceret i samarbejde mellem Københavns Universitet og Danmarks Tekniske Universitet (DTU), 2022, og indgår i Københavns Universitets læringsressourcer til digital dannelse.

Fagansvarlige:

  • Peter Hald, bibliotekar, DTU
  • Torben Jørgensen, informationsspecialist, Københavns Universitetsbibliotek (KUB)

 

Lektionens relation til andre lektioner og/eller forløb, hvis relevant

Lektionen er udviklet til emnet ”Digital videnskabelig informationssøgning”, og de andre lektioner under dette emne vil også være relevante:

•    Algoritmerne styrer dit søgeresultat
•    Referenceværktøj – hvad er det, og hvorfor skal du bruge det?
•    Grundlæggende kildekritik
•    Nye metoder til digital kildekritik
•    Fusk eller forskning – pas på predatory journals!
•    Undgå plagiering

Hvis der ønskes et mere detaljeret fokus på videnskabelig informationssøgning, anbefales forløbet Academic Information Seeking.

Endelig kan underviser med fordel orientere sig på denne hjemmeside om studerendes akademiske digitale kompetencer (STAK) Links to an external site., hvor der findes adskillige andre øvelser og aktiviteter inden for emnet digital videnskabelig informationssøgning.