Underviservejledning til lektionen Del dine data med andre – om at data skal gøre maksimal nytte

PDF version Download PDF version

Formål 
Lektionen er udviklet med det formål at hjælpe de studerende med at vurdere, hvilke data de kan og vil dele med andre og hvordan.


Målbeskrivelse

Når de studerende har gennemført lektionen, forventer vi, at de:

•    kan vurdere, om det er hensigtsmæssigt at dele deres data.
•    kan vurdere, hvilke rettighedsmæssige spørgsmål der kan være for deres data.
•    kan dele deres data i et datarepositorie. 


Hvilke dannelsesspørgsmål behandler denne lektion?

•    Hvordan håndterer jeg forskellige typer data sikkert og forsvarligt f.eks. under dataindsamling, opbevaring, deling, udveksling og genbrug? 
•    Hvordan håndterer jeg persondata i forbindelse med mit studie og mine undersøgelser?
•    Hvilke fordele og ulemper er der ved at dele mine data eller genbruge andres data i mit studie?


Indholdsbeskrivelse

Denne korte lektion beskriver, hvilke typer data der er egnede, og hvilke der ikke er egnede til at dele med andre. Især persondata beskrives i denne kontekst, men også at der kan være andre forhindringer som f.eks. ophavsret mv.

Lektionen fokuserer på, at hvis data er egnede, vil det være fint at dele data med andre studerende og med forskere, der kan være interesserede i data. 

Til sidst præsenteres de studerende for konceptet datarepositorie, og hvordan man kan bruge dem til at dele data på en struktureret måde.


Format og varighed

Foruden en kort introducerende tekst i selve kursusrummet består lektionen af beskrivende tekst, en ordliste, hvor de studerende kan finde begrebsdefinitioner, samt korte videoer. 

Lektionen er estimeret til 30 min. varighed, ekskl. refleksionsøvelserne.


Målgruppe

Bachelorstuderende på hele Københavns Universitet.


Hvornår anbefales denne lektion inddraget i undervisningen? 
Lektionen er udviklet, så den kan gennemføres som selvstændig aktivitet, men den vil være særlig relevant at inddrage som optakt til kurser eller lektioner, når de studerende skal i gang med behandling af data, f.eks. ved større opgave- eller projektforløb, hvor der indhentes eller behandles større datamængder, der evt. har potentiale til deling. I forbindelse med introduktion til bachelorprojekter eller kandidatspecialer bliver lektionen således særlig relevant at inddrage. Til det formål kan man dog alternativt med fordel anvende det mere udbyggede forløb Research data management for studerende.


Hvordan anbefales denne lektion inddraget i undervisningen?

Den nyeste forskning om studerendes forberedelsesmønstre peger på, at der er større sandsynlighed for, at studerende engagerer sig i de foreslåede forberedelsesaktiviteter, hvis de oplever disse aktiviteter som relevante og kan se tegn på synlig læring. På den baggrund foreslås det, at aktiviteterne i denne lektion rammesættes tydeligt for de studerende, så de kan se formålet med dem i forhold til opnåede kompetencer og i forhold til, hvordan forberedelsesaktiviteten relaterer til, hvad der foregår i undervisningen.

Lektionen indeholder refleksionsspørgsmål, som det anbefales, at de studerende drøfter i grupper af 3-4, så der er mulighed for at dele erfaringer og opsamling i plenum. Hvis tiden er til det, kan hver gruppe godt diskutere mere end et spørgsmål i forhold til et datasæt leveret af underviseren.

Herunder formuleres to konkrete eksempler på, hvordan forberedelsesvejledning og undervisningsaktiviteter i denne øvelse kan rammesættes over for de studerende.


A: Om deling af egne data

Forslag til forberedelsesvejledning i fagets Absalon-rum:

1) Se videoerne, og læs teksterne i lektionen ’Del dine data med andre – om at data skal gøre maksimal nytte’.

2) Deling eller genbrug af data skal, som beskrevet i lektionen, ske efter grundig overvejelse. Tænk på et datasæt, du har arbejdet med eller indsamlet data til i en tidligere opgave eller på dit studiejob, og reflekter over følgende spørgsmål. Skriv dine refleksioner ned, og tag dem med til undervisningen, hvor du skal dele dem med dine medstuderende.

•    Hvad bestod datasættet af, og hvorfor blev dataene indsamlet?
•    Er data egnede til deling?
•    Må du dele dem?
•    Hvilke gode og dårlige ting kan der ske som konsekvens af, at du har delt dine data – selvom de var egnede, og det var lovligt?
•    Hvad ville konsekvensen være for dig, hvis en person f.eks. misbrugte dine delte data eller brugte dem til noget uden for den kontekst, de blev skabt i?
•    Hvilke andre fordele eller ulemper kan du se ved deling af dine data?


Forslag til undervisningsaktiviteter baseret på de studerendes forberedelse (i alt ca. 45 min.):

1) Gruppediskussion (grupper à ca. 3-4 studerende, ca. 15 min.):

•    Sammenlign og diskuterer jeres svar på spørgsmålene fra forberedelsen
•    Er I indbyrdes enige i gruppen?

2) Følgende tabel giver flere eksempler på, hvorfor man ikke vil dele sine data. Drøft disse udsagn i grupperne, og kom om muligt med løsninger (samme grupper som før, ca. 15 min.).

 

Jeg vil ikke dele mine data med andre, fordi...

Løsninger: Derfor kan man dele

1

Mine data er ikke af interesse eller nytte for andre.

2

Jeg vil gerne selv publicere mine data og resultater, inden andre får adgang til mine data.

3

Jeg har ikke tid eller penge til at forberede mine data, så de kan deles.

4

Hvis jeg spørger mine testdeltagere om tilladelse til at dele deres data, vil de ikke deltage i mit studie.

5

Mine data er meget sensitive. Jeg kan overhovedet ikke dele mine data.

6

Jeg laver et kvantitativt studie. Ved at kombinere mine variable kan man identificere mine testdeltagere.

7

Jeg har indsamlet audiovisuelle data. Jeg kan ikke anonymisere dem, og derfor kan jeg ikke dele dem med nogen.

8

Jeg har lovet at destruere mine data, så snart projektet er afsluttet.

9

Mine data består af transskriberede interviews på et fremmedsprog.

10

Mine data er indsamlet under en fortrolighedsaftale med en virksomhed.

11

Det er umuligt at anonymisere mine transskriptioner, da alt for meget nyttig information vil gå tabt.

12

Mit datasæt inkluderer data, som jeg har købt fra en dataleverandør, og de kan derfor ikke offentliggøres.

13

Andre vil ikke kunne forstå mine data, eller de vil komme til at bruge dem til de forkerte formål.

14

Andre personer har ophavsretten til data, så derfor kan jeg ikke offentliggøre dem.

   
Kilde: https://dam.ukdataservice.ac.uk/media/622416/trainingresourcespack.pdf Links to an external site. 

3) Opsamling i plenum enten mundtligt eller via padlet (ca. 15 min.).


B: Om deling af forskningsdata

Forslag til forberedelsesvejledning i fagets Absalon-rum:

1) Se videoerne, og læs teksterne i lektionen ’Del dine data med andre – om at data skal gøre maksimal nytte’.. Du behøver ikke at se på opgaven om forskningsdata på Zenodo; den laver vi sammen i undervisningen.


Forslag til undervisningsaktiviteter baseret på de studerendes forberedelse (i alt ca. 30 min.):

1) Gruppeøvelse (grupper à ca. 3-4 studerende, ca. 20 min.):

Besøg Zenodo Links to an external site., fremsøg eller brows jer frem til et datasæt fra jeres fagområde, og kig på de oplysninger, der er registreret for det. Ud over navnet på datasættet er der en lang række forskellige oplysninger enten om det projekt, som data stammer fra, til selve filerne eller til dem, der har skabt datasættet. Disse oplysninger kaldes metadata. 

•    Hvilke oplysninger finder I?

Se f.eks. på dette datasæt: https://zenodo.org/record/5638170#.Y5HSf4SZNaQ Links to an external site.

•    Kan I få adgang til data?
•    Prøv at downloade Excel-arket (xls-filen). Hvad kan I se af problemer med det datasæt? Er der tilstrækkelig information til, at I kan forstå datasættet?

Prøv så at se på dette datasæt: https://zenodo.org/record/3368583#.Y5HTYISZNaQ Links to an external site.

•    Kig på datasættets metadata. Er datasættet bedre beskrevet i Zenodo end det første? På hvilken måde?
•    Prøv at downloade og se på Excel-filerne. Er de bedre eller dårligere end det første datasæt? På hvilken måde?

2) Mundtlig opsamling i plenum (ca. 10 min.).


Lektionens relation til andre lektioner og/eller forløb, hvis relevant

Lektionen er udviklet til emnet ”Datahåndtering”, og alt andet indhold under dette emne vil også være relevant. Man kan kombinere lektioner, f.eks. i forhold til hvordan de studerende klassificerer deres data (lektionen ”Pas på dine data – om dataklassifikation og risici”), hvordan disse data skal opbevares (lektionen “Gem din data godt – om at gemme data og finde dem igen”; særligt relevant i kombination med denne lektion, evt. sammen med lektionen “Beskriv dine data, så de kan forstås – om at genbruge data”), og hvordan man på en hensigtsmæssig måde kan dele disse data (lektionen “Del dine data med andre – om at data skal gøre maksimal nytte”).

Der findes en række ressourcer, hvor de studerende kan lære mere om deling af data, herunder kvalitetskriterier for repositorier:

•    Lektionen “Digital data som grundlag for viden” under emnet ”Digital undersøgelse og metode
•  Research data management for studerende (et længere forløb for viderekomne) 
•    GDPR for studerende
•    Om deling af data: https://www.fosteropenscience.eu/learning/managing-and-sharing-research-data/#/id/5b2ccc7d7ce0b17553f69063 Links to an external site. 
•    Om deling af data: https://kunet.ku.dk/arbejdsomraader/forskning/data/Datadeling/Sider/default.aspx 
•    Om kvalitetskriterier for repositorier: https://www.nature.com/sdata/policies/repositories Links to an external site. 
•    Om kvalitetskriterier for repositorier: https://www.openaire.eu/find-trustworthy-data-repository Links to an external site.