Grundlæggende kildekritik
Tid
Lektionen forventes at tage ca. 30 min. at gennemføre.
Om lektionen 'Grundlæggende kildekritik'
Vi kender det alle sammen: Jagten efter den perfekte kilde. Den kilde, der på perfekt vis understøtter argumentet eller er den manglende brik i det faglige puslespil. Men hvordan ved du, om du kan ”stole” på din kilde? Holder den vand, er den troværdig, og kan den overhovedet bruges i studiemæssig sammenhæng?
Lektionen udgøres af kurset "Den kritiske jagt!" Det korte kursus introducerer til metoder til at undersøge, om en kilde er troværdig og brugbar.
Her berøres temaet afsender: Hvem står bag kilden? Er det en fagekspert?
Kurset gør også opmærksom på, at det er nødvendigt at være kritisk over for kildens motiv: Har kilden et fagligt formål?
Der er fokus på at undersøge kildens relevans: Er det den helt rette kilde, eller kunne noget bedre findes?
Og endelig præsenterer kurset behovet for at undersøge kildens argument: Hænger argumenterne sammen, og er de underbyggede?
Læringsmål
Når du har gennemført lektionen, forventer vi, at du kan:
- identificere kildens afsender.
- identificere kildens motiv.
- vurdere kildens relevans.
- vurdere kildens argumentation.
- vurdere kildens aktualitet.
Kilde
Københavns Erhvervsakademi og Danmarks Elektroniske Fag- og Forskningsbibliotek (DEFF) står bag kurset, der linkes til i lektionen. DEFF er et organisatorisk og teknologisk samarbejde mellem fag-, forsknings- og uddannelsesbibliotekerne.
_____________________________________________________________
Kursus i kildekritik
Klik her for at tilgå kursus i kildekritik Links to an external site.
_____________________________________________________________
Refleksionsøvelse
Tag udgangspunkt i en konkret kilde, du har fundet, og reflekter over følgende:
- Er forfatterne til kilden troværdige og fagligt funderede?
- Hvad er kildens motiv?
- Repræsenterer kilden den nyeste og mest aktuelle viden inden for området?
- Dækker kilden det problem, du gerne vil belyse?
- Er kildens faglige niveau tilstrækkeligt højt?
- Holder kildens argumentation, og er den velunderbygget?
_____________________________________________________________